Шановні курсанти фахової школи.
Шановні курсанти фахової школи "Методи психометричної діагностики шизофренії та розладів шизофренічного спектру" (21.11 - 24.11.2022).
Лекція та семінарські заняття проводяться у формі семінарів у режимі on-line. Згідно з розкладом занять у певний час кожний курсант за допомогою посилання, розміщеного на цій сторінці, повинен приєднатися до навчальної групи в інтернеті.
До кожного семінару курсанти заздалегідь повинні бути готові за переліком запитань до цього семінару, викладеними на цій сторінці.
Семінар- це не лекція, а спільний з викладачем розгляд вами певної навчальної теми, і ви обов'язково повинні бути готові до відповідей на запитання. Кожний курсант після семінару отримує оцінку. Кожному курсанту необхідно відвідати не менше 75% навачльного часу.
Базисний контроль знань проводиться за запитаннями у перший день школи на кафедрі.
Заключний контроль знань проводиться за запитаннями, викладеними на сторінці.
Під час контролю курсанти надають у письмовій формі відповіді, які надсилають на електронну пошту кафедри 604@dmu.edu.ua, обов'язково позначивши власні ПІБ
9.00-10.30 Знайомство з курсантами, прийом документації, обговорення організаційних моментів та правил фахової школи
10.35 - 11.55 Вхідний (базисний) контроль знань
12.05 - 13.40 Семінарське заняття 1. (on-line) Клінічна картина та діагностика першого психотичного епізоду. Клінічні ознаки продромального, ініціального та психотичного етапу шизофренії. Використання діагностичної шкали PANSS у діагностиці шизофренії та розладів шизофренічного спектру (доц. Шустерман Т.Й.) http://meet.google.com/gim-yzbk-pvj
09.00-10.30 Лекція (on-line) Клініко-психапатологічні та терапевтичні особливості шизофренії та розладів шизофренічного спектру. Психометрична діагностика шизофренії та розладів шизофренічного спектру (проф. Огоренко В.В.) https://meet.google.com/zqk-nfrw-ikp
10.35-12.05 Семінарське заняття 1. (on-line) Клінічна картина та діагностика першого психотичного епізоду. Клінічні ознаки продромального, ініціального та психотичного етапу шизофренії. Використання діагностичної шкали PANSS у діагностиці шизофренії та розладів шизофренічного спектру (доц. Шустерман Т.Й.) http://meet.google.com/gim-yzbk-pvj
12.10-13.40 Семінарське заняття 2. (on-line) Лікарський патоморфоз клінічної картини та перебігу шизофренії. Психофармакотерапія. Використання шкали SAS у діагностиці екстрапірамідних побічних ефектів антипсихотиків (доц. Ніколенко А.Є.) http://meet.google.com/app-njxm-axk
09.00-10.30 Семінарське заняття 3. (on-line) (1-а частина) Гендерні особливості клініки та терапії шизофренії й розладів шизофренічного спектру. Використання діагностичної шкали SCL-90-R для оцінки вираженості психопатологічної симптоматики (ас. Ліхолетов Є.О.) https://meet.google.com/qdz-fegu-qhc
10.35-12.05 Семінарське заняття 3. (on-line) (2-а частина) Гендерні особливості клініки та терапії шизофренії й розладів шизофренічного спектру. Використання діагностичної шкали SCL-90-R для оцінки вираженості психопатологічної симптоматики (ас. Ліхолетов Є.О.) https://meet.google.com/qdz-fegu-qhc
12.10-13.40 Семінарське заняття 4. (on-line) Диференціальна діагностика шизофренії та розладів шизофренічного спектру. Використання шкали загального клінічного враження (Clinical global impression scale: CGI-S, CGI-I) у психіатричній практиці. (доц. Шустерман Т.Й.) http://meet.google.com/gim-yzbk-pvj
09.00-10.30 Семінарське заняття 5. (on-line) Психосоціальна терапія та реабілітація осіб із шизофренією та розладами шизофренічного спектру. Використання діагностичної шкали GAF при оцінюванні глобального функціонування даного контингенту пацієнтів (доц. Шустерман Т.Й.) http://meet.google.com/gim-yzbk-pvj
12.00-13.30 Семінарське заняття 6. Якість життя хворих на шизофренію та їх родичів. Використання методики оцінки інтегративного показника якості життя (J.Mezzich et al., 1999) (доц. Ніколенко А.Є.) http://meet.google.com/app-njxm-axk
Перелік запитань для вхідного контролю знань слухачів
Які клініко-психопатологічні та терапевтичні особливості першого психотичного епізоду?
Які клінічні ознаки продромального етапу шизофренії?
Які клінічні ознаки ініціального етапу шизофренії?
Які клінічні ознаки психотичного етапу шизофренії?
Визначте гендерні особливості клініки та терапії шизофренії й розладів шизофренічного спектру?
З якими нозологічними формами слід диференціювати шизофренію та розлади шизофренічного спектру?
Надайте характеристику лікарського патоморфозу клінічної картини та перебігу шизофренії.
В чому полягає психосоціальна терапія та реабілітація осіб із шизофренією та розладами шизофренічного спектру?
Наведіть визначення психометрії та опишіть її роль у психіатрії?
Які психометричні шкали використовуються для оцінки продуктивних та негативних симптомів при шизофренії та розладах шизофренічного спектру?
Який опитувальник використовується для оцінки вираженості психопатологічної симптоматики?
Які психометричні шкали використовуються для діагностики екстрапірамідних побічних ефектів антипсихотиків?
Які психометричні шкали використовуються для визначення загального клінічного враження у психіатричній практиці?
Які психометричні шкали використовуються для оцінки глобального функціонування хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру?
Надайте визначення поняття якості життя та перелічите шкали, що використовуються для його оцінки в психіатричній практиці.
Семінарське заняття №1 «Клінічна картина та діагностика першого психотичного епізоду. Клінічні ознаки продромального, ініціального та психотичного етапу шизофренії. Використання діагностичної шкали PANSS у діагностиці шизофренії та розладів шизофренічного спектру»
Опишіть ознаки та симптоми першого психотичного епізоду.
Які діагностичні критерії першого психотичного епізоду згідно МКХ-10?
Опишіть ознаки та симптоми першого психотичного епізоду.
Перелічите діагностичні критерії шизофренії згідно МКХ-10.
Перелічите діагностичні критерії розладів шизофренічного спектру згідно МКХ-10.
Охарактеризуйте клінічні проявлення продромального етапу шизофренії.
Надайте характеристику ініціального етапу шизофренії.
Опишіть клінічну картину психотичного етапу шизофренії?
Яка структура шкали PANSS?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою PANSS?
Детально опишіть процес роботи дослідника із PANSS. Чи є протипоказання до використання PANSS?
Вкажіть показання для динамічного використання шкали PANSS та порядок його проведення.
Семінарське заняття №2 «Лікарський патоморфоз клінічної картини та перебігу шизофренії. Психофармакотерапія. Використання шкали SAS у діагностиці екстрапірамідних побічних ефектів антипсихотиків »
В чому полягає лікарський патоморфоз клінічної картини шизофренії?.
В чому полягає лікарський патоморфоз перебігу шизофренії?
Яка кількість хворих на шизофренію є резистентною до психофармакотерапії?
Які основні групи лікарських засобів використовуються у лікуванні шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
Наведіть класифікацію та опишіть клініку екстрапірамідних побічних ефектів антипсихотиків.
Які особливості використання шкали SAS у діагностиці екстрапірамідних побічних ефектів антипсихотиків?
Яка структура шкали SAS?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою SAS?
Oпишіть процес роботи дослідника із шкалою SAS.
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою SAS?
Семінарське заняття №3 «Гендерні особливості клініки та терапії шизофренії й розладів шизофренічного спектру. Використання діагностичної шкали SCL-90-R для оцінки вираженості психопатологічної симптоматики »
Наведіть соціально-демографічні гендерні особливості хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
Які психологічні відмінності у хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру в залежності від гендеру?
Наведіть клінічні гендерні особливості хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
Які особливості фармакотерапії хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру в залежності від гендеру?
Для чого застосовується шкала SCL-90-R в психіатричній практиці?
Яка структура шкали SCL-90-R?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою SCL-90-R?
Які нормативні дані для групи хворих на шизофренію в залежності від гендеру?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалою SCL-90-R. Чи є протипоказання до її використання?
Вкажіть показання для динамічного використання шкали SCL-90-R та порядок його проведення.
Семінарське заняття №4 «Диференціальна діагностика шизофренії та розладів шизофренічного спектру. Використання шкали загального клінічного враження (Clinical global impression scale: CGI-S, CGI-I) у психіатричній практиці»
В чому полягають особливості клінічної верифікації шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
З якими соматичними захворюваннями слід проводити диференціальну діагностику шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
З якими неврологічними порушеннями слід проводити диференціальну діагностику шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
З якими психічними порушеннями слід проводити диференціальну діагностику шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
Перелічите клінічні інструменти для диференціальної діагностики шизофренії та розладів шизофренічного спектру.
Які психологічні тести застосовуються з метою диференціальної діагностики шизофренії та розладів шизофренічного спектру.
Наведіть біологічні маркери шизофренії та надайте їх характеристику.
Яка структура шкали CGI?
В чому полягає різниця між CGI-S та CGI-I?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалами CGI-S та CGI-I. Чи є протипоказання до їх використання?
Вкажіть показання для динамічного використання шкал CGI-S та CGI-I та порядок його проведення.
Семінарське заняття №5 «Психосоціальна терапія та реабілітація осіб із шизофренією та розладами шизофренічного спектру. Використання діагностичної шкали GAF при оцінюванні глобального функціонування даного контингенту пацієнтів»
Які базові методи психосоціальної терапії та реабілітації осіб із шизофренією та розладами шизофренічного спектру?
В чому полягає мета та сутність психоосвітньої роботи з хворими на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
На чому базується сімейна терапія з хворими на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
Опишіть особливості психокорекційної роботи з родичами хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
З яких компонентів складається тренінг соціальних навичок та когнітивних функцій?
Яка мета оцінювання глобального функціонування осіб із шизофренією та розладами шизофренічного спектру?
Яка структура шкали GAF?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою GAF?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалою GAF. Чи є протипоказання до використання GAF?
Семінарське заняття №6 «Якість життя хворих на шизофренію та їх родичів. Використання методики оцінки інтегративного показника якості життя (J.Mezzich et al., 1999)»
Наведіть визначення поняття якість життя?
З яких компонентів складається якість життя?
Що таке інтегративний показник якості життя?
Які особливості якості життя хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру?
Яка структура шкали інтегративного показника якості життя?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою шкали інтегративного показника якості життя?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалою інтегративного показника якості життя. Чи є протипоказання до її використання?
Які особливості роботи із хворими на шизофренію та розлади шизофренічного спектру за шкалою інтегративного показника якості життя?
Яка роль родичів та лікарів у оцінці інтегративного показника якості життя хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру?
Перелік питань до іспиту після закінчення навчання у фаховій школі «Клініко-психометрична діагностика психічних розладів внаслідок черепно-мозкових травм»
Опишіть ознаки та симптоми першого психотичного епізоду.
Перелічите діагностичні критерії шизофренії та розладів шизофренічного спектру згідно МКХ-10.
Надайте характеристику продромального, ініціального та психотичного етапів шизофренії.
Яка структура шкали PANSS?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою PANSS?
Детально опишіть процес роботи дослідника із PANSS. Чи є протипоказання до використання PANSS?
В чому полягає лікарський патоморфоз клінічної картини та перебігу шизофренії?
Які основні групи лікарських засобів використовуються у лікуванні шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
Наведіть класифікацію та опишіть клініку екстрапірамідних побічних ефектів антипсихотиків.
Яка структура шкали SAS?
Oпишіть процес роботи дослідника із шкалою SAS.
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою SAS?
Наведіть соціально-демографічні гендерні особливості хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
Наведіть клінічні гендерні особливості хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру.
Для чого застосовується шкала SCL-90-R в психіатричній практиці?
Яка структура шкали SCL-90-R?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалою SCL-90-R. Чи є протипоказання до її використання?
Вкажіть показання для динамічного використання шкали SCL-90-R та порядок його проведення.
В чому полягають особливості клінічної верифікації шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
З якими соматичними та неврологічними захворюваннями слід проводити диференціальну діагностику шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
З якими психічними порушеннями слід проводити диференціальну діагностику шизофренії та розладів шизофренічного спектру?
Яка структура шкали CGI?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалами CGI-S та CGI-I. Чи є протипоказання до їх використання?
Які базові методи психосоціальної терапії та реабілітації осіб із шизофренією та розладами шизофренічного спектру?
Яка структура шкали GAF?
Які критерії оцінки результатів, отриманих за допомогою GAF?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалою GAF. Чи є протипоказання до використання GAF?
Які особливості якості життя хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру?
Докладно опишіть процес роботи дослідника із шкалою інтегративного показника якості життя. Чи є протипоказання до її використання?
Яка роль родичів та лікарів у оцінці інтегративного показника якості життя хворих на шизофренію та розлади шизофренічного спектру?
Література
Раннє втручання в психоз (нові діагностичні та терапевтичні парадигми): колективна монографія; ред. П. В. Волошин, Н. О. Марута. Харків: Видавець Строков Д. В., 2019. 336 с.
Шизофрения: Клиническое руководство для врачей / Л.Н. Юрьева. Днепропетровск: Из-во «Новая идеология», 2010. 244 с.
Клінічні рекомендації з надання медичної допомоги пацієнтам з неврологічними, психічними та поведінковими розладами / за ред. професора Волошина П. В., професора Лінського І. В., професора Марути Н. О., професора Волошиної Н. П., професора Міщенка В. М., професора Дубенка А. Є. Харків : Видавець Строков Д. В., 2021. 376 с.
Медико-соціальна експертиза психічних та поведінкових розладів (за ред. проф. Л.М.Юр’євої). Дніпропетровськ, 2004. С.16-28.
Мей М., Сарторіус Н. Шизофренія. Пер. з англ. / За заг. ред. В. Штенгелова. К.: Сфера, 2005. 488 c.
Критерий качества жизни в психиатрической практике : Монография / Марута Н.А., Панько Т.В., Явдак И.А. и др.; Под общ. ред. Маруты Н.А. Харьков : РИФ Арсис, ЛТД, 2004. 240 с.
Тарабрина Н.В. Практикум по психологии посттравматического стресса. СПб: Питер, 2001. 272 с.
Busner J, Targum SD. The clinical global impressions scale: applying a research tool in clinical practice. Psychiatry (Edgmont). 2007;4(7):28-37.
Endicott J, Spitzer RL, Fleiss JL, Cohen J: The global assessment scale: A procedure for measuring overall severity of psychiatric disturbance. Arch Gen Psychiatry 33:766-771, 1976.
Kay S.R., Fiszbein A., Opler L.A. The Positive and Negative Syndrome Scale PANSS for schizophrenia // Schizophrenia Bulletin. 1987. Vol. 13. P. 261-276.
Simpson GM, Angus JWS. A rating scale for extrapyramidal side effects. Acta Psychiatr Scand. 1970; 212 (suppl 44):11-19.